لنزهای هوشمند دنیای متاورس در راهند!

فیلم ترمیناتور رو به یاد می‌آرید؟ آرنولد، شخصیت اصلی داستان، هنگام مواجهه با هر شخص، اطلاعات مربوط به اون شخص جلوی چشمش ظاهر می‌شد. به نحوی که فقط خودش می‌تونست اون اطلاعات رو ببینه و بر اساس‌شون تصمیم بگیره. شاید همین ایده‌ که از سال‌ها پیش در دنیای ادبیات و سینمای علمی تخیلی رایج بوده مدت‌هاست ذهن شرکت‌های بزرگ تکنولوژی رو هم به خودش مشغول کرده. از جمله شرکت گوگل که چند سال پیش تلاش کرد لنزهای هوشمندی بسازه که بتونند با اندازه‌گیری میزان گلوکوز موجود در اشک تشخیص بدن که فرد به دیابت مبتلا هست یا نه. این طرح به نتیجه نرسید، ولی تلاش‌های دانشمندان برای ساختن لنزهای هوشمند متوقف نشد.

شرکت InWith اما در یک قدمیِ موفقیته. این شرکت در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۱ از روشی رونمایی کرد که بر اساس اون با استفاده از چیپ‌های نمایشگر ریزی که در لنز کار گذاشته شدند، تصویر به صورت واقعیت افزوده نمایش داده می‌شه. البته این لنزها هنوز به بازار عرضه نشده‌اند.
هم‌چنین شرکت دیگری به اسم Mojo Vision که رقابت تنگاتنگی با InWith داره تونسته میکرو ال‌ای‌دی‌هایی تقریبا نامرئی که به اندازه نیم میلی‌متر هستند (به اندازه یک دانه شن) رو روی لنزها بکار بگیره و گرچه این لنزها هم هنوز به بازار عرضه نشده‌اند اما ده‌ها نفر از کارمندان شرکت از نمونه‌های اولیه این لنزها استفاده می‌کنند و شرکت هم قول داده تا تابستان آینده این لنزهای هوشمند رو به بازار عرضه کنه.
اما ببینیم واقعیت افزوده این لنزها چه کاری انجام می‌ده؟ فرض کنید در شهر یا مکانی نا‌آشنا قرار دارید و سعی می‌کنید مسیرتون رو پیدا کنید. لنز با نمایش یک نقشه جلوی چشم‌تون مسیر رو نشون‌تون می‌ده. هم‌چنین اطلاعاتی درباره آدم‌ها، ساختمون‌ها و چیزهای دیگری که از کنارشون می‌گذرید رو بهتون می‌ده.
یا فرض کنید قراره جایی سخنرانی کنید و به راحتی متن سخنرانی رو از طریق همین لنزهایی که بر چشم دارید جلوی چشمتون ببینید. اما از همه این‌ها مهم‌تر، این لنزها می‌تونند برای افرادی که ضعف بینایی دارند هم بسیار مفید باشند. لنز با واقعیت افزوده تصویر دقیقی از اون چیزی که بیرون قرار داره رو جلوی چشم فرد می‌گذاره و به فرد کم‌بینا کمک می‌کنه بهتر ببینه.

این تازه اول کاره. هنوز لنزهای هوشمند به طور گسترده به بازار عرضه نشدند که ببینیم چه قابلیت‌هایی ممکنه داشته باشند و در گذر زمان چقدر زندگی ما رو تغییر می‌دند. شما فکر می‌کنید یه لنز هوشمند چه کارهایی می‌تونه انجام بده؟